tisdag 29 december 2009

Årets mysigaste

Om förra inlägget beskrev en av mitt års hemskaste dagar så har jag idag haft alldeles vanlig dag, men som nog ändå blev en av årets allra mysigaste. Och så är det också en av årets sista. Det är de små tingen som gör en lycklig, är det någon vis person som har sagt och jag är beredd att hålla med:

Jag och ungarna travade runt i pyjamas ända till elvakaffet. Idag hade vi faktiskt tid med ett rejält elvakaffe! En fantastisk tradition som jag högaktar. Efter kaffe och lite plock var det dags för lunch som idag bestod av en alldeles utomordentligt lyckad köttfärssås som "göttat" till sig över natten och endast behövde värmas i micron. Till detta hade jag för en gångs skull lyckats fixa lagom kokt ris, varken för hårt eller för kladdigt. Efter lunch myste jag och en pömsig lillebror under täcket och läste Max nalle tills han snarkade ihop och sedan var det dags för soffa, filt och Snövit tillsammans med storebror och så kollade vi på film och länsade det som var kvar av gottebordet (mest skumtomtar och likörchoklad, men ändå). Lagom till filmen var slut (och skumtomtarna med) kom lillebror knatandes med nappen och Cliffen (en grön mjukishund full i intorkade matrester, men ack så go) och ville kura ett tag. Sedan lagade vi baconlindad kycklingfilé med klyftpotatis och aioli och barnen hade redan fått blodpudding så alla var nöjda och glada och till och med "fulölen" (Dansk Fatöl) smakade suberbt. Och för att toppa dagen fick jag och vovven en månskenspromenad i ett landskap som taget ur Viktor Rydberg. En aning kallt var det förstås, men när snön lyser vit på taken, stjärnorna gnistra och glimma, då går det an.

Nu ska jag bara ladda för nästa film med tillbehören soffa, filt, make och en kopp glögg. Mys, mys, mys...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar