torsdag 18 juni 2009

Koackackackackackaa

Få saker gör mig så uppgiven som att behöva gå och handla mat dagen innan en storhelg. Folk handlar som det inte finns någon morgondag eller som alla affärer skulle att vara stängda i flera veckor när de har öppet varenda dag hela året ju. Det är tjocka tanter i bredd, buttra medsläpade gubbar som muttrar över dyra jordgubbar "som inte ens är svenska", till bredden fyllda kundvagnar och långa köer till kassan. Och av någon anledning så väljer jag alltid den som tar längst tid. Den där alla norrmännen står som skall köpa cigarettlimpor eller snåla tanten som klagar över att hon fått betala för mycket för grädden fastän rabatten var för förra veckan. Men idag gick det rätt smidigt ändå och i min kundvagn låg bara lite glass, blöjor och en liter mjölk och skvalpade.

Här hos oss finns nämligen inga inbitna midsommartraditioner. Ingen färskpotatis och sill som ska ätas eller jordgubbstårta som ska bakas. Vi brukar ta det som det kommer och i år hade vi turen att bli bortbjudna igen. Det ska till och med bli lite dans kring stången med ungarna om vädret tillåter. Så det är bara att packa dunvästen, myggmedlet och sydvästen och köra hårt. Koackackackackackaa!

2 kommentarer:

  1. Gjorde samma sak. Handlade typ snus, bröd och lite yoghurt ihop med resten av Sunne kommuns sammanlagda befolkning. Som sagt; ICA har öppet VARJE DAG. Men nej då. Hystei råder. Jag skiter i det. Och lyckades bli bortbjuden jag med. Vi måste vara rätt trevliga du och jag...

    SvaraRadera