onsdag 20 maj 2009

På ett litet ögonblick

Råkade zappa över till en norsk version av Barnmorskorna. Plågade födande kvinnor och lunga stöttande barnmorskor på löpande band. Snart är det ett år sedan jag själv låg där i obeskrivliga smärtor för andra gången i mitt liv, gnydde, skrek, frustade och levde om. Ömsom som en överkörd groda över en zackosäck, ömsom hängandes och gungandes i en gåstol som en zombie. Dragandes med droppställningen fram och tillbaka i korridoren som en oformlig mumin i sådan där vit slapp rock som sköterskorna vill att man ska ha på sig. Ömsom fräsande, ömsom vädjande till maken om dricka, massage, hålla handen, mer lustgas, ingen lustgas, blöt kall handduk, mer dricka, ring på klockan för nu kommer den...

Sedan gick allt så fort, alldeles för fort för mig och min stackars kropp. Jag hann inte ens öppna mig fullt innan bäbisen skulle ut så förlossningsläkaren bände upp det sista (dödsångestont) och vips så låg ett runt kletig litet knyte på min mage. Och den totala smärtan byts till total lycka på ett litet ögonblick.

Nästa dag fick jag min svägerska att lova att säga åt mig på skarpen om vi någonsin skulle börja fundera på att skaffa ett barn till. Nu är det som sagt ett år sedan snart, och om tiden läker alla sår så gör den också att minnena grumlas och piffas till i huvudet:

Det är ju så mysigt att vara gravid. Att föda var ju lätt som en plätt. Lite ont och så krysta och så poff. Amma är ju bara gosigt. Bäbisar sover ju ändå hela tiden. Det går ju så fort att gå ner alla gravidkilon.

Tur att det finns program som fräschar upp minnet lite.

3 kommentarer:

  1. Ja, hur man gör det om det efter första resan... RESPECT!

    Jag har startat ett krig på min blogg nu. Säg något snällt om mig, bussiga du, tala om att jag inte är the Anti Christ... ..typ. Men kul är det i och för sig! Jag har inte haft tillfälle att bitas och fräsa ifrån på länge..

    PUSS!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Såg kriget och blev en aningens matt, men jag har jättemycket snällt att säga om dig, så jag får väl gå in och göra det då.

    PUSS på dig också!

    SvaraRadera
  3. Tjihooo snart är det min tur att plågas! Och när jag kommer hem ska jag påminna dej om hur fantastiskt det känns när den lilla kommit ut och ligger där på magen ;)
    Vi skulle ju behöva en tjej till i huset...

    SvaraRadera