tisdag 5 maj 2009

På gott och ont

Med åldern kommer en viss vishet. Så är det ju faktiskt. Och tur är väl det för annars skulle väl alla misstag och ångestfyllda upplevelser i ungdomens dagar vara helt bortkastade. Som tvåbarnsmor, lycklig gift med amorteringar och hela den grejen så finns det varken möjlighet eller lust till att leva tonårsliv igen. Skulle nästa kunna säga att min tillvaro idag är min tonårstids diametrala motsats. På gott och ont.

DÅ: Mamma plockade upp mina utspridda grejer överallt.
NU: Plockar upp mina ungarnas och makes grejer överallt.

DÅ: Mamma tjatade
NU: Jag tjatar

DÅ: Var urtypen för dåligt omdöme.
NU: Omdömesfacist.

DÅ: Vi halsar den äckliga spriten så vi inte känner smaken och blir fulla fort!
NU: Åh vad gott med lite vin till maten och så varannan vatten. Det är en dag i morgon också.

DÅ: Utseendefixerad. Föna, spraya, sminka, prova kläder, piffa.
NU: Satan, mascaran har torkat ihop igen. Vadå, insidan är väl ändå viktigast?

DÅ: Självcentrerad tonårsdiva.
NU: Kan jag duscha nu eller ska jag vänta tills alla har lagt sig och hunden varit ute?

DÅ: Tålamod fanns inte på kartan.
NU: Plockar upp skeden även den trettiofjärde gången som lillebror kastar ner den. Och igen. Och igen.

DÅ: Kunde vara vaken hela nätterna och sova halva dagen.
NU: Vill sova på nätterna men blir väckt hela tiden och får inte sova på dagen.

DÅ: Mycket fritid men inga pengar
NU: Mer pengar men ingen fritid

DÅ: Jag visste allt.
NU: Nu vet jag att jag inte vet någonting.

DÅ: Uppåt (tuttar, lugg, rumpa).
NU: Nedåt

DÅ: Flyktiga passionerade förälskelser
NU: Bestående äkta kärlek. Snart 14 år med samme man.

DÅ: Rastlös
NU: Rast?

DÅ: Rökning var tufft och alla som rökte var "coola"
NU: Rökning är idiotiskt, äckligt och de som röker är gråa och rynkiga och dör i förtid. Lite tufft.

DÅ: Fysisk aktivitet sög. Även de kortaste av avstånd skulle helst avverkas i bil eller på moped.
NU: Snälla, kan jag få gå och träna idag?

DÅ: Varför finns det inga jeans i stl. 26?
NU: Oj, jag har visst hamnat i barnavdelningen. Jaha, stl. 30 ligger längst ner i högen.

DÅ: Stort hår och stora drömmar.
NU: Platt, tunnt hår och små drömmar.

Idag har jag, barnen och en väninna varit sällskap åt hennes snart femtonåriga dotter som skulle handla kläder inför konfirmation och examen. Hon hittade en jättesöt klänning tillslut och alla vi andra var också helt slut, tillslut. Ack, tonårstidens våndor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar