torsdag 7 januari 2010

Det trasslar sig

Min alltid lika vackra Blondies nya snygga klipp har triggat mig att göra något åt mitt eget så kallade hår. Äntligen, som Gert Fylking skulle ha sagt helt utan sarkasm denna gång. Efter min senaste graviditet, när håret återigen visade sig från sin bästa sida (gravid är tydligen ett bra tillstånd för mina hårsäckar) med glänsande, svallande lockar, har de få stråna som fortfarande kämpat sig kvar på skalpen nu fullständigt gett upp. Det trasslar sig, det är tunt, det är elektriskt, det är sprött, dassigt och allmänt bångstyrigt. Allt det hår som jag tappat under amning och som vuxit ut till en dryg decimeter är lockigt - det andra håret spikrakt vilket gör att underhåret sticker fram i små krullar i ett övrigt ganska långt, men stripigt hår.

Så vad ska jag göra med trasslet? Det bästa vore nog att klippa av rubbet och vänta på bättre tider - att håret växer ut och blir fint igen, om si så där fyra år. Men jag trivs i lite längre hår och med min hjärtformade ansiktsform, låga panna och tunna, flygiga och självlockiga förutsättningar så finns det inte direkt en uppsjö av frisyrer att välja bland. Att jag sedan är rätt lat och inte orkar hålla på och piffa varje morgon som ett kort hår kräver (särskilt när mitt hår ser ut som en brottares armhåla när jag vaknar om det är kortare än page) har också bidragit till att det halvlånga håret varit min frisyr som följt mig genom åren. En och annan korthårig period har jag provat på; Carolaklippet 1984, Syntsvansen 1986, blekta pojkrufset 1991 och Robyns "electriclook" 1999 med efterföljande småstadspiffiga svart/röda partyfrillan runt 2000/2001. Men för att bära upp ett kort hår måste man som tjej vara otroligt vacker och feminin i övrigt. Jag blir bara mer lik min far än Sienna Miller. Så förutom de ofta spontana infallen att låta lockarna falla och färgen flöda har jag varit det halvlånga mellanbruna håret troget sedan, ja sedan jag fick hår faktiskt när jag tänker efter.

Men det halvlånga håret måste nu ge vika för att lämna plats för krullet på väg ut - så några frisyrtips har jag ändå googlat fram:


Lite tidigt 2000-tal över den, men den kan funka. Armhålelooken där bak får jag ju på köpet.


En frisyr för tunt och flygit hår. Men den faller på min egen lathet... Och rakade sidor funkar bättre på andra ställen.



Det är så här jag egentligen vill se ut, men aldrig kommer att göra. Åh du grymma värld.

2 kommentarer:

  1. klipp kort nacke och asymetriskt när våren kommer.

    Jag rekommenderar Majsa på Hår och Kroppsverkastan´i Sunne.

    Hon är helt outstanding och har gjort under med min kalufs !

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! I går blev jag inbokad som hårmodell i februari hos en lokal frissa. Tydligen var ett långt, risigt hår precis vad de letade efter. Så nu får vi se var detta slutar, förmodligen strax över öronen...

    SvaraRadera