torsdag 4 mars 2010

Någon gång när jag får tid

Någon gång när jag får tid över (vilket år som helst...) ska jag skriva ner hur det var att växa upp mitt ute i skogen på en plats som avfolkats och sedan fyllts på nytt. I byn där jag växte upp fylldes sommarkvällarna av skällande hundar, råmande kor, trimmade mopeder och barnskratt. I byn där jag växte upp bodde en kapten från Ålands hav som förlorat ett finger ute till sjöss, två pensionerade och excentriska dansare med en son som blev mobbad i skolan men kunde dansa moonwalk och göra backspinn* så vi småungar blev stumma av beundran, en banjospelande månskensbonde från skärgården med vaxade mustascher, Ford Mustang och ring i örat och en frisör från Täby, en ilsken jägare från Jukkasjärvi, två gamla gubbar i varsin knektstuga varav en var hemsökt, två jättegamla bröder med en åskbil och en meteorit i trädgården och så mina egna föräldrar som flyttat från stan, odlade grönsaker, målade kurbits och spelade blues och balalajka i sommarnatten.

Och nu har jag bara nämnt några av de karaktärer som fyllde husen i byn där jag växte upp. Någon gång ska jag skriva ner hur det var där mitt ute i skogen på en plats som fyllts på nytt, men som jag och de flesta av våra grannar från då nu sedan länge har lämnat för gott.



*)Att dansa breakdance och göra moonwalk ansågs naturligtvis inte "coolt" på den värmländska landsbygdens högstadieskolor på 80-talet, utan var nog i sig enskilda anledningar till mobbing. Då var det nog mest Eddie Meduza, snus och fodrad jeansjacka som gällde. Det var sannerligen inte bättre förr.

2 kommentarer: