tisdag 24 februari 2009

En lite bättre människa

Det är så lätt att fokusera på det negativa i vardagen. Att haka upp sig på en sur kommentar, få fnatt på en isig vindruta, låta sig skrämmas av en läskig a-lagare vid ICA eller andra ting som naggar i kanten på ens välbefinnande. Men nu ska jag behandla mig själv med lite egentillverkad beteendeterapi och fokusera på det som gör mig glad mitt i den vanliga vardagen och lämna det andra därhän. För jag har insett att jag varken inte gör någon skillnad eller blir lyckligare av att läsa alla hemska artiklar om alla sjuka människor som finns och vad de hittar på eller låter andra negativa energier äta sig in i min tillvaro. Här kommer därför en liten lista på små och stora ting som gör mig till en lite bättre människa (inte i någon som helst inbördes ordning) :

Komplimanger
Att vakna bredvid en varm bäbis
Nypistade backar och vassa stålkanter
God mat i gott sällskap
Tid med mina vänner
Madonnabiljetter till Ullevi
Solsken
En bra låt i bilen
Långa hundpromenader
Frisk luft
Nybryggt kaffe
Mockla (pyssla, sy, spika, skruva, piffa, dutta)
Ett nystädad hus (helst av någon annan)
Varma kramar
Gosiga ungar
Grilla korv ute
Doften av min nyvakna, varma hund (låter läskigt - är ljuvligt)
Sovrufs (dock inte på mig själv)
Snygga solglasögon som passar på mig
En bra hårdag

och mycket mycket mer.
Tänk att jag får de flesta av dessa ting varje dag!

2 kommentarer:

  1. Madonna-biljetter? Du har Madonna-biljetter???????? När? Hur? *flämt* Jag då?? *pust* DJUPT AVUNDSJUK.

    SvaraRadera
  2. Jajjamensan! Ska till Ullevi i augusti. Bra sittplatser dessutom. Förbokade via en sajt en dag innan de släpptes för multum kronor. Det är en dream come true.

    SvaraRadera