onsdag 18 februari 2009

Normalkurva Medelmåtta Helylle Svensson

Normalkurva Medelmåtta Helylle Svensson - det är jag i ett nötskal (i storlek medium). Gift, barn, villa, Volvo, vovve, vanlig... Har ingen särskild utpräglad talang, utan är hyfsat bra på hyfsat mycket. Tjänar en dryg medellön i ett medelklassyrke. Är medelålders (den yngre än så länge, gud ske lov). Till och med min fysik är medelmåttig. Min längd sträcker sig hela 168 medellängdscentrimetrar över havet och toppas av medellångt hår i en mellanbrun nyans. Drar för det mesta storlek 38/40 (a.k.a. medium). Vad gäller skostorleken så gissar jag bara, men då det aldrig finns några trettioåttor eller små trettionior kvar på rea (ok, har faktiskt 38,5 på högerfoten. Helt crazy, va?) så drar jag slutsatsen att mina fötter är tämligen genomsnittliga.

Jag har två barn (vi snittar väl ca 1,7 barn i Sverige, men den där 0,7:an fixar inte ens jag) och jag fick mitt första när jag var 29, vilket naturligtvis är den genomsnittliga åldern för förstagångsföderskor i lilla landet Lagom. När jag pluggade i Uppsala var genomsnittsstudenten 22 år och kvinna. Så även jag. När jag sedan kom till Karlstads universitet då var genomsnittet där 25 år och kvinna. Bulls eye igen (lite äldre, fortfarande kvinna ;-)). Jag är som det mittersta sträcket i normalkurvan, mellanmjölk, färgen beige, vaniljglass i familjepack, som hämtad ur den svenska vardagen, mer medelsvensson än Svensson själv.

Kanske blev jag så här medelmässig som svar på min önskan att få vara som alla andra när jag växte upp. Min familj var inte alls som alla andras. Vi bodde långt ute i skogen, hade konstiga kläder i växtfärgat garn och gamla skruttiga bilar. Åh, vad jag som elvaåring ville bo i ett enplansvilla med Mexitegel och källarluktig gillestuga med pingisbord istället för på en gård i skogen, ha tavlor med gråtande barn istället för konstnärsvännernas oljor på väggarna, äta pulvermos och heta Karlsson eller Larsson eller något annat vanligt. Och universum hörde min bön. Heter dock fortfarande inte Karlsson, saknar gillestuga och pulvermos smakar skit.

2 kommentarer: