tisdag 21 april 2009

En havatvå, tack

Stavnings och skrivihopordenförhelvete-polisen Annapanna är en mycket dryg sida av mig. Jag är medveten om detta, men kan inte låta bli att få klåda av misstag som "nya kassa öppettider" på bankdörren (som om vi inte redan visste det) eller "jag mötte en snygg brun hårig tjej"(kanske om du är en brunstig brunbjörn möjligtvis). "Mjuk glass", "barn under kläder" och klassikern "kyckling lever" är andra exempel på hur det kan gå när inte haspen är på.

En annan av mina drygare sidor är att fnissa åt medmänniskor som inte riktigt förstått och därmed säger helt fel. Här kommer några exempel på maträtter och andra tokigheter som uppfattats av eder undertecknad vid olika tillfällen:

Havatvå = HAWAII (pizzan)
Naxos = NACHOS
Bauugätt = BAGUETTE
Båågätt = BAGUETTE
Hallå'ven = HALLOWEEN
Baj-baj = RAYBAN
Jene = GENE (namnet alltså. Som i Gene Simmons. Faktum är att en person jag träffat faktiskt heter "Jene", stavas dock Gene. Det är för fantastiskt!).
Antrekååt = ENTRECôTE

Slut hånat från en medel ålders brun hårig tjej med morgon rock på över kroppen och fullt med kill under kläder i tvätt korgen.

3 kommentarer:

  1. Hurra för dig! Och välkommen till grammatikspoliskåren! Jag blir värsta gestapon, blir galen på folk! Det heter denna vecka eller den här veckan. INTE denna veckan. Uuuuhhhhhh detta kan vi debattera länge och väl. Glad to have you onboard. PUSS!

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha idag såg jag en skylt där det stod.
    Här säljer vi jössel och majblommor

    SvaraRadera
  3. Jösses, jössel!

    Sånt här kan jag gå igång tämligen styggt på! Min besserwissersida får möjlighet att blomma ut. Snart är jag dessutom tillbaka hos min ordblinda chef vars dokument jag måste korra jämt. Så det kanske är mitt kall, i alla fall...

    SvaraRadera