söndag 29 mars 2009

Apans år

Idag har vi varit på kalas där vi vuxna åt oss vimmelkantiga och alla barnen härjade sig svettiga. Det är nämligen så att min kära mamma fyller år idag. Min älskade lilla mamma.

Hon föddes i apans år 1956, i industristaden Västerås. Samma år i samma stad invigs världens första konstfrusna bandyarena, Rocklunda*). Det var också det året som Stockholm fick sin första kvinnliga taxiförare, vinterolympiaden gick i Cortina d'Ampezzo i Italien, Pakistan blir världens första islamistiska stat, IKEA lanserar monterbara möbler i platta paket, Felix tomatketchup börjar säljas i plastflaska och glasstruten Top Hat lanseras i Sverige och hårddisken uppfinns av IBM. Andra milstoplar för mänskligheten från 1956 är Volvo Amazon och Teskedsgumman på svenska OCH de första svenska, licensbelagda TV-sändingar startar officiellt.

Och många och omtalade är de stjärnor föddes detta år. Här är några: Ingemar Stenmark, Björn Borg, Frank Andersson, Linda Haglund, Thomas Wassberg, Lars von Trier, Ted Gärdestad, Mel Gibson, Tom Hanks och Jonny Rotten med flera. Och som kronan på verket min egen mamma. Min allra käraste mamma. Som fyller år idag. Ja, må du leva uti hundrade år!

En gammal amazon med lister å krom från den sjukt snygga 50-talet.


*)De tyska legenderna Alphaville spelar där den 24 april. De sjöng ledmotivet till mitt 80-tal, men mer om det en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar