fredag 6 mars 2009

Mot nya utmaningar

Nu behöver jag nya utmaningar att se fram emot. Jag är en person som lätt blir rastlös av stagnation, och då främst stagnation av min egen utveckling som människa. Under de senaste fem åren har utvecklingen främst skett inom mitt privatliv med giftermål, husköp, barn nummer ett och barn nummer två. Det har varit en sjuhelvetes resa, och förmodligen den mest lyckliga och omvälvande tiden i mitt liv.

Parallellt med detta händelserika privatliv har jag haft samma arbetsgivare i snart sju år och det har ryckt i projektnerven ett tag nu. Jag är nämligen en utpräglad projektmänniska som brinner för snabba resultat och tröttnar på långdragna processer. Mitt nuvarande jobb är det jobb som jag haft längst hittills och när jag först fick min anställning där så var det just som projektledare under ett och ett halvt år. Då fick jag svettningar av att skriva på anställningskontraktet för att det kändes som så lång tid...

Så nu funderar jag på vad som skall komma härnäst. Vad blir nästa "stora" utmaning i livet? Ska vi hoppa av ekorrhjulet och dra till varmare breddgrader? Ett sista litet äventyr innan kidsen ska börja på skola och blir mer platsbundna. Eller ska jag bara byta jobb? Jobb inom mitt område växer inte på trän här tyvärr. Kanske öppna eget? Eller byta yrke? Jag har alltid haft många funderingar på vad jag ska bli när jag blir stor och här är ett axplock av både seriösa tankar och rena fantasier:

Ögonläkare (var fyra år och tyckte väldigt synd om de som behövde glasögon)
Carola Häggkvist (året var 1983 och till mitt försvar ville ju alla vara Carola)
Serietecknare
Kläddesigner (föll på att jag inte kan och tydligen aldrig kan lära mig att sy)
Reklamtecknare (ja, det hette så på den tiden när affischer illustrerades. Känns så 1850...)
Ridlärare
Författare (har jag alltid velat sedan jag dominerade i lågstadiets "händelseböcker")
Rockstjärna (kommentarer överflödiga)
Filmstjärna (ibid)
Arkitekt (är tyvärr för oteknisk)
Mäklare (kom till och med in på en utbildning innan jag tog mitt förnuft till fånga)
Kock
Trädgårdsmästare (som andra generationens gröna vågare har jag rätt färg på fingrarna)
Regissör
Forskare (som den törra akademiker jag egentligen är)
Fotograf
Egen företagare

Så det är väl bara att blunda och peka och se vart det leder mig (håll tummarna för rockstjärna ;-)).

6 kommentarer:

  1. Bilda nya ABBA kanske? Vet ju att talangen finns!
    I do i do i do i do i doooooooooo ;)

    SvaraRadera
  2. Jag är på! Jag kan va Benny ;)

    SvaraRadera
  3. Spännande Anna! Jag funderar också på vad jag ski bli härnäst. Jag funderar på meterolog.
    Kram,.
    Kul att se kreativa dig blogga. Ska lägga in din blogg i min lista! Jag har typ bloggat i 3 år!!!

    SvaraRadera
  4. Ja, din fina blogg brukar jag ju titta in på titt som tätt. Alltid fina foton och intressanta tips.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Starta eget! Nåt kreativt grejsimojs. Nåt där din konstnärliga och skapande ådra får fullt utlopp!

    SvaraRadera